Rozdiel medzi plateným PR a natívnou reklamou sa často stiera, ale keďže každý podáva reklamu iným spôsobom, je potrebné medzi nimi rozlišovať a tiež byť schopný rozoznať jeden od druhého.
PR články
PR predstavuje platený obsah, ktorý si kupujú inzerenti na rôznych slovenských stránkach v snahe priblížiť svoj produkt, služby alebo značku potenciálnym zákazníkom. Publikovanie PR článkov je veľkou súčasťou reklamných stratégií väčších i menších firiem.
PR články na obľúbených weboch dokážu u zákazníkov vzbudiť dojem dôveryhodnosti a objektívnosti. PR články s odkazmi na propagovanú stránku pomáhajú pri budovaní SEO.
PR články majú hlavne reklamný charakter, a teda nemajú pre čitateľa nejakú obsahovú hodnotu. Ide o detailný opis produktov alebo služieb firmy. Prvoradým je propagovanie značky. Čitatelia pri čítaní týchto článkov strávia oveľa menej času ako pri čítaní natívnych článkov.
Natívne články
Natívne články sa vyznačujú preskočením nudného čítania PR článkov do niečoho zaujímavejšieho pri zachovaní prepojenia s propagovanou značkou. Veľkou výhodou je oveľa dlhšia doba, ktorú je potencionálny zákazník ochotný pri článku stráviť.
Každý natívny článok musí splniť niekoľko podmienok:
- zodpovedať forme redakčného média, pre ktorý je určený,
- obsahovať hodnotné informácie,
- byť umiestnený medzi redakčnými článkami.
Natívny článok musí byť kvôli transparentnosti takisto označený, najčastejšie to býva vetou typu: „Tento článok pre vás prináša…(značka) “
Rozdiel medzi PR a natívnym článok
PR článok je zameraný na reklamu priamo a vôbec sa tým netají. Natívny článok práve naopak stavia na pútavom príbehu, kde je reklama zakomponovaná veľmi nenásilným spôsobom.
Ako napísať natívny článok?
- Spoznajte web, pre ktorý má byť článok vytvorený
Základným predpokladom pre kvalitný natívny článok je to, aby zapadal do obsahu webu, pre ktorý je vytváraný. Tak bude zaručené, že nebude už na prvý pohľad pôsobiť rušivo a pravidelný čitateľ mu bude venovať svoj čas.
- Zamerajte sa na cieľovú skupinu
Tým, že sa dokonale zoznámite s webom, pre ktorý je článok určený, získate prehľad aj o čitateľoch. Podľa cieľovej skupiny je potrebné voliť tému i obsah článku.
- Vytvorte zaujímavý a hodnotný obsah
Natívny článok nesmie pôsobiť ako reklama, ale musí zaujať svojim zaujímavým obsahom a pridanou hodnotou. Voľte zaujímavé témy a obsahu venujte dostatočný čas.
- Zvoľte pútavý nadpis
I keď je váš obsah hodnotný, nezabudnite, že ľudia začínajú čítať až keď ich zaujme nadpis. Preto venujte vymysleniu nadpisu dostatočné úsilie a čas.
- Reklamu robte nenásilne
Podstatou natívneho článku je nenásilná, nevtieravá reklama. Preto je vhodné pozitívna propagovanej značky spomenúť iba okrajovo.
V žiadnom prípade nemôžete reklame venovať príliš veľký priestor.
Natívne články predstavujú nenásilnú formu PR článkov, ktorá je pre čitateľa zaujímavá a pútavá aj napriek tomu, že ide o reklamu. Nezabudnite preto každý článok na konci riadne onačiť a vytvoriť obsah, ktorý ľudí donúti čítať až do konca.